Få mest ud af et træningsforløb

 In Ikke kategoriseret

At hyre en Personlig træner, er blevet mere og mere populært de seneste år, og med rigtig god grund.

  • Du får lært at træne på en måde der passer til dit niveau. Du har derfor en bedre forudsætning for gode resultater end hvis du gjorde det på egen hånd.
  • Då får lært diverse tekniske øvelser, som kan være svære selv at vurdere om du gør optimalt.
  • Du ved hvad du skal give dig i kast med når du stiger ind i træningslokalet – hvilket giver mere ro på.
  • Du yder mere, end hvis du trænede på egen hånd, og der ikke var nogen til at holde øje med dig.

 

Men lad os bare være ærlige – at hyre en Personlig træner er en “luksusvare” og ikke noget, du BARE kaster penge efter. Derfor er det en god ide at gøre sig nogle overvejelser allerede inden du hyrer en træner, og ligeledes er der ting, der er vigtige undervejs i et forløb, for at du skal få så meget værdi for pengene som muligt.

Her kommer der et par ting, du kan tage stilling til, før du hyrer en træner, og ligeledes undervejs i et forløb, hvis du overvejer en personlig træner.

Før du hyrer en Personlig Træner

1) Check baggrunden

Fitnessbranchen er i vækst, og der kommer flere og flere trænere / coaches frem overalt. Nogle med en mere relevant baggrund end andre. Stil dig selv spørgsmålet, hvad du lægger mest vægt på før du beslutter dig for, hvem der skal være din fremtidige træner, uddannelse eller erfaring? En eller anden form for basis baggrund vil jeg sige er et MUST – det er trods alt din krop, det handler om.

En relevant baggrund bør bestå af en eller anden form for ‘Anatomi og fysiologi uddannelse’ – det kan være på et kursus eller fra en længere videregående uddannelse, som der eks. bliver undervist på fysioterapeut eller idrætsstudiet.

Derudover bør en træner, efter min mening, også have en form for personlig træner uddannelse i baghånden.

Hvis du finder en træner der i hvertfald har disse uddannelser, er det i hvertfald en god start.

Hvis du ikke stiller spørgsmålstegn til din træners baggrund, eller ikke kan læse dig frem til det, bør alarmklokkerne begynde at ringe. Hvordan er du ellers sikker på, hvad han eller hun foretager sig?

Læs her hvordan du spotter en Bullshit-træner –> https://gilbaks.dk/stop-tro-paa-samtlige-instagram-raad/

Erfaring er et andet element, som du også bør kigge efter. Men husk at alle skal selvfølgelig starte et sted – så en ny træner er ikke nødvendigvis en dårlig træner.

2) Vær fleksibel i forhold til opstart og træningstidspunkter

Når du har besluttet dig for opstart, så gør dig nogle overvejelser om hvornår på dagen det er realistisk for dig at placere træningerne. HUSK at vi trænere er også bare helt almindelig mennesker, og vi kan heller holde til at arbejde fra kl. 5 om morgenen til kl. 21 om aftenen. Det kan derfor være en god ide at tjekke eller forhøre dig om, hvornår din udvalgte træner er til rådighed (TIP – det står tit på mange personlige træneres hjemmesider, så du kan hurtigt læse dig til om det kan lade sig gøre i forhold til dit skema). Vær fleksibel i forhold til tiderne, det er ikke sikkert din træner ligepræcist har et hul kl. 16:15, selvom det måske lige er der det passer dig allerbest.

Det samme gælder for opstart. Det gør ikke noget at sige til i god tid, selvom du måske først har planlagt et træningsforløb efter en bestemt dato, på den måde er det også nemmere for dig at finde en tid hvor du kan placere træningerne.

3) Nævn særlige behov

Kommunikation er vigtig! Har du særlige skader, der skal tages hensyn til, eller et liv udover træning der er mere vigtigt? Så nævn det, og fortæl om dine prioriteringer.

Det bliver meget lettere at forholde sig til resultater og fremskridt, hvis alle kortene er lagt på bordet, og der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Husk at din fremtidige træner, ikke er tankelæser, så hvor skal han / hun vide hvad der er vigtigt for dig, hvis ikke det bliver sagt?

Når du er i gang

Når du så er kommet i gang, og har valgt en træner, er der her et par tips til hvordan du får mest muligt for pengene og får skabt et godt forhold til din træner.

Chins

 

1) Kom i god tid og vær forberedt

Du betaler for tiden, så hvis du vil have mest for pengene så sørg for at komme i god tid. Du kan eventuelt spørge din træner, hvad han/hun anbefaler som opvarmning. Så kan du selv klare dette inden selve sessionerne starter med din træner. På den måde har I mere tid sammen til at fokuserer på alt det sjove. Du får derfor endnu mere valuta for pengene 🙂

2) Vær klar til at lære

Din træner vil dig kun det bedste (forhåbentligt) så vær klar på at tage imod alle gode råd, både hvad angår retning af teknik og hjælp til hverdagens små problemer. Din træner gør det kun, for at få dig i så god form som muligt. Og det er ikke fordi han eller hun bare synes at der SKAL være noget at rette, selvom du måske kan tænke er det virkelig nødvendigt? 😉

3) Kommuniker så tydeligt som muligt

Ligesom før du starter et forløb op, er kommunikation undervejs mindst ligeså vigtigt. Sørg for at du kan fortælle din træner alt hvad der ikke fungerer mht. kost/træning. Jo mere du fortæller, jo bedre forstår din træner dig, og jo mere kan han eller hun evt. hjælpe dig i den rigtige retning.

Det er selvfølgelig ligeledes lige så meget din træners ansvar at spørge indtil hvad der virker og ikke virker. Men hvis du bare svarer at alt går fint, selvom det i virkeligheden ikke gør, er det svært at gøre tingene anderledes. Så, få skabt et miljø hvor det er let at få sagt tingene som de er.

4) Du ønsker at lave en ændring

Til allersidst er det vigtigt, at du er klar på at ændre adfærd, hvis det er et vægttabsforløb der er målet. Eller at du klar på at ændre teknik i bestemte øvelser, selvom det måske er anderledes end hvad du plejer.

Dette gælder både i træningssammenhæng, men også i forhold til kost og livsstil. Hvis du hyrer en træner og har tænkt dig at du egentlig vil fortsætte de samme træningsrutiner og fortsætte med at spise som du gør nu, er det måske en dårlig ide at kaste penge efter?

Medmindre du ikke har andet at bruge dine penge på – så er det også okay 😉

5) DUK OP !

Ja det her kan måske lyde banalt og åbenlyst, men det er måske noget af det aller vigtigste … Jeg vil ikke kommentere på den yderligere.

Kunne du tænke dig et gratis træningsprogram?

Programmet er et perfekt start-program der kan bruges i alle træningscentre

Læs og dette indlæg …

Disse sko er gode at træne i

Summary
Article Name
Sådan får du mest ud af et træningsforløb
Description
Sådan får du mest ud af et træningsforløb
Author
Publisher Name
Gilbaks
Publisher Logo
Recommended Posts

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3.716 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

RomaskinenSkyr med bær