fbpx

GUIDE: Disse sko skal du vælge til styrketræning

 In Ikke kategoriseret

Hvilke sko er gode at træne i når det er til styrketræning? Det skal vi kigge på i denne guide.

Vi er ikke bange for at investere i fitbits, pulsure, bælter og alle mulige andre gadgets der kan forbedre vores træningsresultater eller motivation. Men noget af det mest fundamentale starter helt fra bunden, nemlig vores sko ! Så hvorfor ikke også investere i et par gode træningssko ?

Tilpas skoene til din træning

Er du løber, har du helt sikkert et par løbesko, er du cykelrytter kan man ikke komme udenom et par cykelsko, men når det gælder valget af sko til styrketræning eller fitness, er det som om, at den vigtigste parametre er designet ? 🤨

Men vi ikke er bleg for at investere i alle mulige (måske mindre vigtige) gadgets, hvorfor ikke starte fra bunden så du har det aller bedste fundament til din styrketræning.

Behovet for de gode sko til styrketræning

Før du beslutter dig for at investere i de dyreste træningssko du kan komme i nærheden af, så lad os kigge på hvilket behov man har ved styrketræning. Derudfra kan du bedre vurdere hvilke sko der passer til dit behov !

Behov 1: At stå fast

Gulvene i de forskellige træningscentre kan variere meget, men er der noget der kan ødelægge en god bentræning, er hvis du glider og skøjter rundt på gulvet. Gulvet i dit træningscenter kan du desværre ikke gøre så meget ved, men du kan finde en træningssko der har en god og slidstærk sål, så du ikke skrider.

Behov 2: Stabilitet

Et andet behov er at kunne stå så stabilt på gulvet som overhovedet muligt. Det gør du ved at finde en sko med så hård en sål som muligt. Derudover er det også vigtigt at skoen sidder tæt til din fod.

Behov 3: Løftet hæl eller ej?

Nu til det store spørgsmål: “Skal man træne i en sko med løftet hæl eller ej?“. Har du været i træningscenteret (og nu snakker vi inde i styrkeafdelingen og ikke på hold). Så har du helt sikkert set nogle træne i sko der minder om disse.

Træningssko - vægtløfterskoDisse kaldes vægtløftersko, og de adskiller fra andre træningssko, ved at sålen er en lille smule hævet. Specielt i øvelsen Squat er dette gavnligt, fordi det betyder det at man typisk kan squatte dybere med en løftet hæl.

Træner man styrkeløft eller vægtløftning er det et krav at man skal ned i en vis dybde, hvorfor skoene hjælper til dette.

Men en dybere squat er ikke nødvendigvis lig med mere bevægelse (Range of motion).

At kunne squatte dybt kræver at ankelleddet, knæleddet og hofteleddet kan bevæge sig. Ved at hæve hælene skal ankelleddet derfor ikke kunne bevæge sig i ligeså høj en grad som hvis man squattede uden hæl.

Så at squatte med hælene hævet giver mere bevægelse til knæleddet, men ikke nødvendigvis mere bevægelse til hofte og ankelled (Se studie). Hvorfor man ikke kan sige, at det øger ens bevægelighed hvis man kigger på alle leddene.

At squatte med løftet hæl, tillader dog at man kan holde en mere oprejst position i overkroppen, dvs. der er mindre tendens til at falde forover med ryggen.

→ Hvorfor er det relevant?

Det er det hvis du fx har rygproblemer og der ikke skal være for mange kræfter omkring rygsøljen, så kan det være relevant at vælge en sko med løftet hæl.

MEN har du derimod måske knæproblemer, er det højst sandsynligt et dårligt valg, at vælge vægtløftersko, pga. den større knævandring skoene vil skabe.

Er du vægtløfter? Ja så skal man selvfølgelig vælge et par vægtløfter sko. Men er du ikke, så er der måske nogle bedre valg.

Desuden så er det vigtigt at huske på, at øvelsen Squat,  selvfølgelig ikke er den eneste øvelse du kommer til at træne! Og der er mange øvelser hvor det at have en løftet hæl, er mindre relevant eller et direkte dårligt valg.

Fx. i Dødløft hvor det gælder om at trække stangen op fra gulvet.

Dødløft

Her er det mest fordelagtigt at have vægten på hele foden, og specielt på hælen, for at aktivere bagkæden. Hvis du laver dødløft med løftet hæl giver det 2 problematikker i forhold til dødløft:

  1. Du skal bevæge stangen i en længere bane, fordi du bliver højere med hævet hæl = hvilket betyder at du potentielt ikke kan løfte ligeså mange kilo, som hvis du stod med flad fod.
  2. Ved at løfte hælen, kommer vægten i høj grad frem på forfoden hvilket fører til mere forsideaktivering. Hvilket ikke er det der pointen i dødløft.

Derudover er der mange andre øvelser hvor det at træne med vægtløfter sko ikke har nogen fordel. Fx samtlige overkropsøvelser, Lunge, Split Squat, Maskineøvelser osv.

Kort sagt hvornår er vægtløfter sko gode at bruge? Det er de i Squat øvelser, hvis du er vægtløfter, styrkeløfter, eller virkelig bare gerne vil Squatte tungt.

Hvilke træningssko er så gode at styrketræne i?

Okay nu har du en ide om hvad kravene er for at finde et par gode sko, der egner sig godt til styrketræning. Lad os kigge på hvad der findes.

Adidas indendørs sko

Hvis du ønsker en sko der er god hele vejen rundt, dvs. den har en flad og hård sål, den får dig til at stå stabilt. Så vil jeg helt sikkert foreslå dig at kigge på denne sko, som du måske kender i forvejen. Nemlig de gode gammeldags Adidas sko, som man tit brugte til indendørs træning i idrætshallerne.

Desuden er den i den absolut billigste ende af de 3 sko jeg snakker om her.

Sålen er flad, skoen er relativ let. Så dvs. at du kan bruge den til samtlige øvelser, både når du træner ben og til dine overkrops.

 

Fordele:

✓ Billig

✓ Hård sål

✓ Står fladt på jorden

Ulemper:

÷ Standard Design

Five fingers:

Five fingers “skoene” giver en fornemmelse som hvis du stod i bare fødder. Det har sine fordele fordi du får en god fornemmelse med gulvet, og du kan mærke om du har vægten på fødderne de rigtige sted. De ligger i det jeg vil kalde mellem prisklasse, og har typisk en pris på 5-800 kr.

Om de er kønne eller ej, det er så en anden sag? Men det er selvfølgelig heller ikke det der er det vigtigste når du er til træning.

Fordele:

✓ Mellem prisklasse

✓ God fornemmelse med gulvet

✓ Står fladt på jorden

✓ Ligesom at stå barfodet

Ulemper:

÷ Lidt grimme (okay det er bare mening)

Vægtløftersko:

Ja så kommer vi til vægtløfterskoene som jeg allerede har snakket en del om, pga. den løftede hæl. Vil du være god til at squatte tungt, og går du ikke ned på udstyr, jamen så skal du da helt sikkert ud og have dig et par vægtløftersko.

Billige er de ikke, de ligger typisk i en prisklasse på mellem 1000-2000 kr, så hvis dit mål ikke er seriøst styrkeløft, og vil du gerne have nogle sko som du også kan bruge til alle de andre benøvelser, så vil jeg måske ikke investere i et par vægtløftersko.

Fordele:

✓ Gode til Squat

✓ Hjælper hvis du har dårlig ankelmobilitet

Ulemper:

÷ Dyre

÷ Upraktiske i mange andre øvelser end squat

Disse sko skal du ikke vælge hvis du vil træne fitness og styrketræning

Diverse løbesko eller andre bløde sko, som Nike free og de varianter er ikke de bedste når det gælder til styrketræning. I hvertfald ikke når det gælder til bentræningen.

Hvorfor ?

Fordi de er meget bløde i sålen. Det kan være behageligt når du bare skal gå rundt, men til styrketræning handler det som sagt, om at finde nogle der står solidt, og gør foden stabil.

Løbesko er skabt til at løbe i, og former sig efter foden. I mange benøvelser handler det om at have vægten på hele foden, hvor løbesko eller andre lign. modeller nemt kan modarbejde dette.

Opsummering:

Tager du din træning seriøs finder du et par sko som er stabile, har en hård sål, og så flade som mulig.

Skal du ud og investere i et par vægtløftersko eller ej? Overvej dine behov ….

Hvis du vil have et par sko som du kan bruge til samtlige øvelser, både benøvelser, overkropsøvelser og alt derimellem, og ønsker du nogle der ikke er alt for dyre?

Ja så vil jeg helt sikkert anbefale ADIDAS SPEZIAL.

 

/God træning 🙂

Summary
Review Date
Reviewed Item
Hvilke sko er gode at træne i?
Author Rating
51star1star1star1star1star
Recent Posts

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3.716 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

Skyr med bær