GUIDE: Det Bedste Proteinpulver på markedet

 In Guides

I denne guide har vi gennemgået og testet nogle af de mest populære proteinpulver der findes på det danske marked, og som du kan finde i danske webshops eller butikker. Proteinpulver er et af de mest anvendte kosttilskud der indtages verden over. Før vi går i gang med med selve guiden er det vigtigt at pointere at proteinpulver ikke gør noget magisk i forhold til muskelopbygning. Om du får din protein fra et stykke kød, kylling eller fisk eller om du får det fra proteinpulver er sådan set ligemeget, det protein du optager er lige godt. Når det så er sagt er proteinpulver smart og handy at supplere med hvis du fx er på farten eller at du syntes det svært at indtage protein nok.

Men lad os kigge på de forskellige slags og mærker der findes af proteinpulver.

 

LÆS OGSÅ: Find den bedste Protein bar på markedet !

 

Whey Proteinpulver

Whey proteinpulver er den type proteinpulver der er mest kendt, og som der sikkert sælges mest af rundt omkring. Det er der også en grund til – det er nemlig en super kilde til protein. Whey protein har en god aminosyre profil og du får et komplet protein. Det er super smart hvis du ikke ønsker og skal ud og investere i flere forskellige slags proteinpulver – så kan du sagtens nøjes med denne type.

Whey protein og kaldes, Valleprotein, er en blanding af proteiner isoleret fra valle, som er den flydende del af mælk, der udskilles under osteproduktion.

Ostemagere plejede at kassere det, før de opdagede at man kunne lave en forretning ud af det.

Efter at være blevet adskilt under osteproduktionen gennemgår vallen forskellige forarbejdningstrin for at blive det, som folk generelt genkender som valleprotein – et pulver, der tilsættes til shakes, måltidserstatninger og proteinbarer.

Valleprotein smager ikke særlig godt i sig selv, og derfor er det normalt med smag. De mest populære smage er med chokolade-, vanilje- og jordbærsmag er populære.

Hvilken smag skal man vælge?

Er det første gang du skal ud og investere i proteinpulver vil jeg helt sikkert anbefale Chokolade eller Vaniljesmag. Disse to smage kan du nemlig også bruge hvis du fx ønsker at tilføje proteinpulver til din morgenmad, proteinpandekager eller andre sunde snacks.

Her er mine favoritmærker på Whey proteinpulver

Whey protein pulver fra Bodylab

Whey 100 Proteinpulver fra Bodylab er måske min absolutte favorit. De har et hav af smagsvarianter og udvikler hele tiden nye og limitid editions smage, så der er med garanti også en smag for dig.

Whey 100 indeholder 70 g protein pr. 100 g og koster normalt 229 ,- for et kilo.

wisby protein pulverWispy fra danske Musclehouse, er et rimelig nyt brand. Men smagen fejler absolut intet, og de er også godt i gang med at udvikle forskellige smage.

Wispy Valleprotein indeholder 70 g protein pr. 100 g.

protein pulver fra pure powerValleproteinpulver fra Purepower indeholder hele 75 g protein pr. 100 g – så lidt mere protein end de to andre brands. Prisen for en enkelt pose ligger på 260, men køber du 3 på en gang koster den kun 210 ,- pr. kilo. De har dog ikke helt ligeså mange smagsvarianter som de andre på siden her, men er du til jordbær, kakao eller vanilje er de et ganske udemærket valg.

Som nævnt ovenfor er der dermed en række faktorer, der er med til at gøre valleprotein til en særdeles velegnet proteinkilde i forbindelse med træning. Dette skyldes altså blandt andet sammensætningen af aminosyrer, der er med til at gøre valle (whey) til en hurtig optagelig kilde til protein som er særligt velegnet på tidspunkter, hvor kroppen har et akut behov for tilføjelse af protein, Dette er blandt andet tilfældet i forbindelse med styrketræning.

Kasein proteinpulver

 

Mens valleprotein er den mest velkendte og solgte proteinkilde i proteinpulver, findes der en anden type af protein, som en mindre kendt, men som bestemt også kan have sin berettigelse i forbindelse med styrketræning; kasein. Dette fås i tilskudsform i pulver, som vi kender det fra valleprotein. Tidligere var kaseinprotein kendt for at være vanskeligere at blande op samt mindre velsmagende end valleprotein, men i dag kan kaseinpulver stort set matche valle i forhold til både opløsning og smag. Men hvorfor ikke bare holde sig til det velkendte, velsmagende (og oftest også billigere) valleprotein? Hvad gør kaseinprotein interessant i et træningsperspektiv? Svaret skal findes i hastigheden, som proteinet optages med. Hvor der ved indtagelse af valleprotein er tilstrømning af aminosyrer i blodbanen i 1-2 timer efterfølgende, er denne tid væsentlig længere ved kasein. Undersøgelser viser således, at den maksimale proteinsyntese og aminosyrekoncentration finder sted i op til tre-fire timer efter indtagelsen, mens frigivelsen af aminosyrer til blodbanen kan vare i op til syv timer.   

Dette gør tilskud med kasein velegnet til indtagelsen, eksempelvis inden sengetid. Dette sikrer således, at der løbende under nattesøvnen frigives aminosyrer, og kroppen sikres dermed byggesten mens den restituerer og holdes dermed i en muskelopbyggende fase, så den er veludhvilet og stærkere end sidst, næste gang du rammer træningscentret. Kasein kan ligeledes være velegnet som supplement til et måltid, hvis du på forhånd ved, at der går lang tid, inden du får mad igen – eksempelvis ved rejse, planlagt faste eller lignende. 

Der er således gode grunde til at overveje at supplere med kasein. Samtidig skal det understreges, at det formentligt er marginaler, der kan hentes på eksempelvis at udskifte valle med kasein inden sengetid. Er du ny i træningsverdenen, er kilder til protein derfor ikke den første knap, du bør overveje at skrue på, men skal ligesom timing af måltider og proteinindtag ses som noget, der kan eksperimenteres med, når der er styr på det grundlæggende i form af primært kalorie- og proteinindtag.   

Samme langsomme optagelse som ses ved kasein kan du i øvrigt få ved måltider indeholdende mælkeprodukter som eksempelvis skyr, kvark eller yoghurt. Proteinpulveret er dog også her en nem og bekvem løsning, der med fordel kan tilsættes din havregrød eller godnat-smoothie.

 

LÆS OGSÅ: Se de mange morgensmadsforslag med protein her

 

Hvilken smag skal man vælge af kasein?

Der er generelt ikke ligeså mange smagsvarianter af denne type proteinpulver, som der er af whey protein. Så du kan typisk kun vælge chokolade, vanilje eller jordbær – alt efter hvilken producent du vælger.

Her er mine favoritmærker på Kasein proteinpulver

bodykab casein proteinpulver

Bodylab laver et velsmagende og letopløseligt bud på proteinpulver med kasein som primære kilde. Pulveret indeholder 80% kasein og 20% valle. Det indeholder herudover 8 gram kulhydrater samt hele 71 gram protein pr 100 gram. Man får her samlet 350 kcal pr 100 gram i proteinpulveret, som er glutenfrit og uden tilsat sukker .

Et kilo kasein koster 219 ,-

bulk protein cassein

Bulk.dk laver ligeledes et glimrende og anbefalelsesværdigt produkt, når det kommer til kasein. Pulveret er vegetarisk og glutenfrit, og så får man hele 85 gram kaseinprotein pr 100 gram. Herudover indeholder pulveret høje niveauer og både forgrenede aminosyrer (BCAA) og L-glutamin. Pr 100 gram indeholder den herudover 3 gram kulhydrater 1,5 fedt og samlet 368 kalorier. 

Et kilo kassein fra Bulk koster 269 ,-

ISO Whey Proteinulver

“ISO” betyder her, at valleproteinet i højere grad er isoleret fra yderligere unødvendige ingredienser. Iso-whey er således den reneste form for proteinpulver. Hvor det meste proteinpulver er en blanding af valleproteinisolat og valleproteinkoncentrat, består Iso-whey af 100% isolat. 

 Dette kan være en fordel, hvis man eksempelvis er laktose-intolerant, gerne vil undgå overflødige kalorier eller bare gerne vil have, at ens proteinpulver indeholder så stor en mængde protein som muligt – og så lidt som muligt andet.

 

Hvor meget protein er der typisk i ISO Whey proteinpulver?

ISO proteinpulver indeholder typisk mere protein end almindelig proteinpulver med et proteinindhold på ca. 81-85 g protein pr. 100 g. Hvilket er ca. 10-15 gram mere end almindeligt whey pulver.

Til gengæld er prisen også det højere, hvor du typisk skal op i en pris på omkring 300 kr. pr pose. Så medmindre du er laktose intolerant eller bedre kan lide smagen på ISO proteinpulver, vil jeg stadig anbefale almindeligt Whey proteinpulver som den bedste form for proteinpulver.

De bedste smage på ISO Proteinpulver

ISO pure proteinpulver

Igen er Bodylab på banen med deres variant. Proteinpulver ISO Whey indeholder 81-85 g protein, alt efter hvilken smagsvariant du vælger.

En pose på 750 gram koster 299 ,- når der ikke er specielle tilbud.

Linuspro Isolat proteinpulver

Samme type proteinpulver kommer ligeledes fra danske Linuspro.

Her får du hele 87 gram protein pr. 100 g, til en kilopris på 249 ,- Så en noget mere konkurrencedygtig pris en Bodylabs variant. Du har dog ikke samme smagsvarianter at vælge i mellem, chokolade og vanilje på nuværende tidspunkt. Men hvis du kan affinde dig med disse smag er denne ISO variant et rigtig godt bud på en god proteinpulver.

Vegansk Proteinpulver 

Har du valgt at leve vegansk, kan det være vanskeligere at få dækket dit proteinbehov, da størstedelen af de traditionelle proteinkilder typisk kommer fra animalske fødevarer. Her kan tilskud i form af proteinpulver være en oplagt løsning, og i dag er det heldigvis muligt at finde vegansk proteinpulver, der er velsmagende, letopløseligt og spækket med muskelopbyggende aminosyrer.  

Laktosefri Proteinpulver

De fleste laktoseintolerante kan faktisk godt tåle proteinpulver baseret på valleprotein. Eksempelvis indeholder Bodylabs whey 4 gram laktose pr 100 gram, mens der i en liter mælk er 43 gram.  

Ellers kan de nævnte varianter af Iso-whey anbefales, da de stort set er renset for laktose.  

 

Hvad er det bedste proteinpulver til vægttab?

Der er en række fordele forbundet med indtag af protein under et vægttab; blandt andet er det relativt mættende pr kalorie, ligesom at det har en høj termisk effekt – det vil sige, at kroppen skal bruge relativt meget energi på at fordøje det sammenlignet med fedt og kulhydrat. En kalorie fra protein vil derfor i praksis bidrage mindre til et kalorieoverskud i forhold til, hvis den kom fra fedt eller kulhydrat. 

Man anbefaler at man som minimum indtager 0,8 g protein pr kg kilo kropsvægt, som også er Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Men mange studier tyder på at proteinindtaget gerne skal være endnu højere, hvis du gerne vil undgå tab af muskelmassen. (se dette studie

Proteinpulver er dermed en let tilgængelig løsning med henblik på at få tilstrækkelig med protein for dermed at kunne holde på den hårdt optjente muskelmasse, mens fedtet smides. (Når der tales om “vægttab”, er det reelt fedttab, de fleste ønsker. 

Det ligger i terminologien omkring “proteinpulver”, at den primære makronutrient er protein, og rationen mellem protein kontra kulhydrat og fedt minder meget om hinanden på tværs af producenter og mærker. Der er fordele ved både valle- og kaseinprotein, og personligt vil jeg anbefale den variant, hvor du finder smagen bedst, og som du bedst kan se dig være glad for at bruge i hverdagen. Det skulle jo gerne være noget, du føler bidrager til, at din mad smager endnu bedre – så er det også nemmere at holde fast ved i længden. 

Jeg kan personligt stå inde for alle de varianter, der er nævnt ovenfor i denne artikel, og samtlige kan med fordel bruges, hvis målet er vægttab. ISO pure proteinpulver

Men hvis du gerne vil have mest mulig protein for mindst mulige kalorier, kan det være en god idé at bruge den type der hedder ‘ISO WHEY’ da disse typer proteinpulver indeholder over 80 gram protein, for ca. samme mængde kalorier, hvis vi sammenligner med almindeligt Whey proteinpulver.

Personligt er jeg mest til smagen fra BODYLAB, men dette er selvfølgelig en smagssag.

 

Hvad er det bedste proteinpulver til muskelopbygning?

Styrketræner du og er du på jagt efter det allerbedste proteinpulver i forbindelse med muskelopbygning, er det ikke kun protein du skal tænke på at få nok af, du skal også sørge for at få nok kalorier generelt.

Ved muskelopbygning anbefales det at indtage ca. 1.6 gram protein pr kg. kropsvægt (se dette studie). Dette burde du også sagtens kunne indtage hvis du sørger for at få protein til alle dine måltider, og måske supplere med en shake efter træning. Mange tager det til ekstremer når det gælder muskelopbygning, og indtager måske 3-4 gram pr. kilo kropsvægt, men dette findes der absolut ingen evidens for.

I forbindelse med et kalorieunderskud tyder noget på, at proteinindtaget med fordel kan være større, måske optil 2,2 gram pr. kilo kropsvægt (Kilde), men ikke i nærheden af 3-4 gram.

Så hvis ikke du er i en periode hvor du gerne vil smide fedt (at cutte) så kan du egentlig vælge lige præcis det proteinpulver du syntes smager bedst. Men almindeligt Whey og ISO whey har typisk den bedste proteinsammensætning i forhold til de andre typer af proteinpulver.

Men mindst af alt så husk at en af de vigtigste ting i forhold til at opbygge muskelmasse, er stadig at følge et godt og tilpasset træningsprogram, hvor der er indlagt progression.

 

Hvad er det bedste proteinpulver i forhold til pris, smag og indhold?

Der findes efterhånden rigtig mange gode slags proteinpulver, både i forhold til smag og i forhold til næringsindhold, se bare disse varianter du er blevet præsenteret for i denne artikel.

Så hvilken variant skal du vælge?

Her får du mine bedste råd til at vælge det bedste proteinpulver:

  • Hvis du hverken er veganer eller laktoseintolerant:  Vælg en Whey-variant
  • Start med en “mild” smag, fx chokolade eller vanilje
  • Bland den op med mælk, hvis dit kaloriebudget tillader det, det smager bare bedre
  • Prøv evt. de mange smagsprøver på de forskellige mærker inden du køber stort ind

 

Men en personlig favorit til det bedste proteinpulver er; Whey proteinpulver fraWhey protein pulver fra Bodylab Bodylab.

De har været på markedet i lang tid og har forbedret deres opskrift mange gange. Så er der også lige præcist en smag til hvert et formål, om du er til det søde eller det friske, så findes de.

Udover smagen er det også let opløseligt – dvs du slipper for klamme klumper i din proteinshake.

 

 

 

Typiske spørgsmål om proteinpulver

Hvilken proteinpulver smager bedst?

Smag er individuelt. Men at bedømme udfra hvilken af mærkerne der opløses bedst, holder jeg på Bodylab – da det bare lige skal rystes, og så klumper det ikke. Nogle af mærkerne har lidt svært ved at blive opløst ordentligt, og det giver en dårlig fornemmelse i munden. Om du er til jordbær, vanilje, chokolade eller en af de andre 20 smage kan jeg ikke sige, men vanilje og chokolade plejer at kunne tilfredsstille de fleste.


Hvornår er det bedst at drikke proteinpulver?

Mange skynder sig ud i omklædningsrummet så snart de har lagt håndvægten for at få deres proteinpulver, men så striks behøver du slet ikke at være. Hvis du træner fastende er det en god idé at få proteinpulver relativt hurtigt efter træning. Men har du spist flere måltider inden træning er det mindre vigtigt.


Hvad er bedst kreatin eller proteinpulver?

Man kan ikke helt sammenligne kreatin og proteinpulver. Men man kan sige at proteinpulver kan du i princippet finde i almindelig mad, hvor det er sværere med kreatin. Så med det i mente er det første du bør prioritere; Kreatin.


Hvad er bedst; Weight gainer eller proteinpulver?

Weight gainer er protein + en masse sukkerstoffer, hvorimod proteinpulver er protein. Det er ultra nemt at få nok sukker eller kulhydrat fra almindelig kost, hvorimod det er lidt “sværere” at på protein. Derfor vil jeg altid anbefale proteinpulver, fremfor weightgainer.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Proteinpulver Guide
Author Rating
51star1star1star1star1star
Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

hjemmetræningsudstyr