fbpx

Sygdom og træning

 In Ikke kategoriseret

Det kører bare skide godt med træningen, du er “on fire”, du bliver stærkere, motivationen er på det højeste, men så sker det ….. Du vågner, du har hovedpine, snot i hele ansigtet, ondt i halsen og måske det der er værre. Det første der går gennem dit hoved er:

Må man træne når man er syg?

Du overvejer det stadig, det er bare en lille forkølelse, så slemt er det jo heller ikke? Er jeg i virkeligheden “syg nok”? Eller skal det bare svedes ud?

Det kan være fristende at tage afsted til træning, specielt hvis du er inde i en periode hvor det virkelig bare kører. Men når kroppen ikke er rask arbejder den i forvejen på højtryk for at blive rask, så hvis du presser den yderligere med træning kan det måske endda forværre tingene.

sygdom-og-traening-3En anden ting i træning ved sygdom er det moralske aspekt. Du risikerer at smitte andre omkring dig, i samme omfang som du ville smitte dine kollegaer hvis du går syg på job – heller ikke en god ide?

Hvad fejler du?

Det er dog værd at tilføje at man heller ikke skal bruge hver en mulighed for at undgå træning. Har man lidt begyndende hovedpine, eller føler man sig træt og uoplagt kan man let være tilbøjelig for at undgå træningen. Men er det symptomer som dette, hvor der ikke er en decideret smitterisiko, er der intet i vejen for at prøve en træning af, og gider kroppen slet ikke og samarbejde, kan man altid stoppe.

Det gælder om at mærke efter, det kan måske være svært, men kroppen skal nok sige fra hvis det er helt umuligt.

Kosttilskud og sygdom

Kan man selv gøre noget aktivt for at blive hurtigt rask igen? Der er de gamle husråd, som ingefær, hvidløg og lignende, der efter sigende skulle hjælpe på immunsystem, alt efter hvad du fejler er det dog svært at sige om det skulle have en gavnlig effekt – Men tro kan helt sikkert også hele 😉

Ligeledes kan C-vitamin også have en effekt på at nedsætte varigheden af en forkølelse på 8-14% – hvilket i praksis måske ville svare til at du er frisk en halv dag tidligere, end du ellers ville være. (de brugte mellem 200 – 2000 mg C-vitamin)

kilde: Examine

What to do?

Bliv hjemme, få massere af hvile og søvn for at komme tilbage i tip top stand igen. Indtag extra væske under et sygdomsforløb.

Stop med at stresse over de manglende resultater du evt. vil støde ind i, under en sygdom, du skal nok komme tilbage igen. Giv kroppen og immunsystemet ro til at komme på toppen igen, inden du optager træningen.

 

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

liggende legcurls