Warning: Array to string conversion in /customers/7/0/9/gilbaks.dk/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 1098 Warning: Array to string conversion in /customers/7/0/9/gilbaks.dk/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 1098 Romaskine træning → Sådan bruges Romaskinen og disse muskler trænes

Romaskine træning – Sådan bruger du romaskinen

 In Ikke kategoriseret

Romaskine træning og hvordan du lærer at bruge romaskinen i din træning, skal vi kigge på i denne guide. Hvis ikke du ved hvordan du bruger den rette teknik, hvilke muskelgrupper du bruger når du bruger romaskinen, så bare rolig. Det skal vi kigge på i denne guide. Det er ikke så svært igen at bruge romaskinen. Men du skal lige kende til et par indstillinger, vide hvordan du skal bevæge dig, og så kan du egentlig hurtigt komme i gang med din romaskine træning.

 

Hvorfor er romaskine træning effektivt?

Roning er kredsløbstræning (cardio) dvs. det forbedrer kredsløbet – kort sagt kan roning bruges til at komme i bedre form, på samme måde som en kondicykel eller et løbebånd også kan. Fordelen ved romaskinen er bl.a at du både bruger ben, overkrop OG armene, hvor du på løbebåndet eller cyklen kun bruger benene. Fordi du bruger hele kroppen, og alle dens muskelgrupper, når du træner på romaskinen, er det super nemt og hurtigt at få pulsen op fordi der er flere muskelgrupper i brug. Jo flere muskelgrupper du bruger, jo nemmere er det nemlig at få pulsen op, og dermed mere effektivt hvis du fx vil tabe dig. Du kan ikke på samme måde få pulsen helt op hvis du bruger en kondicykel, fordi det kun er underkroppens muskler der er i spil. Dermed ikke sagt at cykling er dårligt, men hvis du vil have mest valuta for din tid, er romaskinen et rigtig godt valg.

Roning på romaskine er godt til interval

Hvis du benytter dig af intervaltræning HIIT, HIT eller hvad du nu ellers kalder det, er romaskinen speciel effektiv. Du kan få maskinen hurtigt igang, og du kan stoppe den med det samme, hvilket gør romaskinen perfekt til interval træning. Du kan fx ikke stoppe op, og komme hurtigt igang igen på løbebåndet, som du kan på samme måde med romaskinen.

Ligeledes kan du indstille romaskinen til forskellige tidsintervaller, så du ved hvornår du skal arbejde, og hvornår du skal holde pause – hvilket igen gør den super egnet til intervaltræning. Hvis du nogensinde har skulle lave en øvelse på tid, tæller hvert sekund – det kan du holde øje med når du bruger romaskinen.

Hvilke muskelgrupper træner man på Romaskinen?

Du bruger stort set hele kroppen – hvis du bruger den rigtige teknik. Den største fejl jeg ser er at folk primært bruger armene når de ror, og glemmer benene – og så bruger du ikke hele kroppen. Så sørg for at armene og benene arbejder sammen, hvordan du gør det, kommer vi til om lidt.

Men af muskler bruges der:

  • Benene – både forside + bagside
  • Arme – Biceps
  • Den øvre del af ryggen – Trapezius
  • Lænd og mave/core

Romaskinen er Universelt i alle fitnesscentre

En anden fordel ved romaskinen er at det er samme model der er i de fleste centre, nemlig ‘Concept 2-Romaskine‘. Jeg har endnu ikke set et center med en anden model. Pga. dette, gør det den nem sammenligning ! Ligemeget hvilket center du befinder dig i, ved du hvordan den bruges, hvilken modstand du skal indstille den til osv. Hvis du har prøvet at træne i flere forskellige centre, så ved du hvor irriterende det kan være, hvis en maskine ikke lige bevæger sig på samme måde som i et andet center, selvom det burde være det samme. Dette undgås ved romaskinen, fordi det stort set altid er samme slags romaskine der bruges.

Sådan lærer du at ro på romaskinen:

Se denne video, hvor jeg guider dig igennem grundindstillingerne på romaskinen, samt hvordan hele bevægelsen skal se ud.

Romaskinen jeg bruger i denne video, er den romaskine der hedder Concept 2 og har du mulighed for at anvende denne type romaskine til din træning, vil jeg helt sikkert anbefale dig dette. Du kan indstille den på forskellige måder, den har et godt træk og så er det nemt at huske, da det stort set altid, er den model de fleste centre har.

Den perfekte roteknik

I dette afsnit lærer du alle de ting du skal være opmærksom på for at få den bedste teknik. Det er det samme jeg gennemgår i videoen hvis du mere er til at se det for dig.

Trækket i roning

For at du får så meget ud af romaskinen som muligt, gælder det om at få taget et rigtig godt træk i romaskinen. Der er ikke noget værre end at se folk i romaskinen, glide hurtigt frem og tilbage. Kort sagt skal du skubbe med benene så lang tilbage som overhovedet muligt, til de er helt strukket ud. Derefter bøjer du overkroppen frem, og bøjer benene så meget som muligt, og kommer så langt ind mod displayet som muligt.

Rytmen

Når du har fået det perfekte træk, gælder det om at finde rytmen i romaskinen. Jeg plejer at sige: 1. Ben strækkes, 2. Arme trækker, 3. Arme og overkrop føres frem, 4. ben bøjes. Dvs. Ben, arme, arme, ben …

Hvis rytmen ikke passer kan man nemlig nemt komme til at få trukket bækkenet ind under sig, og så kan man godt falde af romaskinen – Det lyder sjovt, men det er nok ikke så sjovt hvis det sker for dig 😉

Roteknik i romaskine

Rigtig rytme – overkroppen frem

 

Roteknik i romaskine

Forkert rytme – bækkenet ind

 

 

 

Håndtaget

Håndtaget skal du gerne ramme lige under brystet, med albuerne afslappet. Hvis du har albuerne for højt, syrer armene hurtigt til.

Ready set, RO !

Så de her ting skal du altså være opmærksom på når du skal til at ro:

  • Brug dine ben + arme
  • Få et så langt træk som mulig
  • Fokuser på rytmen
  • Ram lige under dit bryst med håndtaget

Roning må gerne være hårdt

Som jeg skrev i starten, så bruger hele kroppen når du ror, altså samtlige muskelgrupper, så den er effektiv. HVIS du lægger nogle lræfter og noget energi i. Du skulle gerne kunne mærke at pulsen hamrer i vejret med det samme, så jeg kan godt garanterer at du kommer til at svede, mærke benene brænde og snappe efter vejret.

Gør du ikke? – Så ro hurtigere !!!!

Træningsprogram til romaskine

Det smarte ved romaskinen er at den har allerede noget programmer eller intervaller du kan følge. Hvis du gerne vil ro intervaltræning på romaskinen kan du indstille maskinen efter det. Fx har den nogle intervaller der hedder 30/30 eller 60 / 60. Hvilket betyder at du ror alt hvad du kan i 30 sekunder (eller 60) og holder så 30 sekunders pause derefter. Derefter gentager du processen så lang tid du kan. Du kan også sagtens indstille dine egne intervaller, hvis du fx har brug for længere pauser. Det finder du hurtigt ud af når du kommer i gang. Det handler selvfølgelig også om hvad dit mål er. Hvis du gerne vil være hurtig og eksplosiv skal du køre nogle korte intervaller, hvor du giver den max gas. Vil du gerne være mere udholdende skal du arbejde i nogle lidt længere intervaller.

 

 

FAQ om romaskine træning

 

Hvor længe skal man ro i romaskinen før det virker?

Det gode ved romaskinen er at du får hurtigt en effekt, hvis du gør det ordenligt, og bruger dine kræfter. Du kan fx lave små intervaller af 30 sekunder ad gangen hvor du giver den fuld gas, og holder derefter pause i 30-60 sek og så giver du den gas igen. Er dette første gang du prøver interval i romaskinen, kan du nok kun klare et par runder eller 3. Dette skal du nok se effekten af på sigt.

Kan man få en flad mave med romaskinen?

JA det kan du godt – hvis du ligger i det der hedder energiunderskud. Heldigvis bruger du stort set hele kroppen når du sidder i Romaskinen – Det betyder at den er utrolig effektiv til at forbrænde kalorier, og dermed få smidt noget fedt – også på maven. Så selvfølgelig får du også trænet maven. Ønsker du en flad mave så vil jeg foreslå at læse dette indlæg:  → Sådan får du en Flad mave
Der er nemlig ting der endnu vigtigere end hvordan du træner, hvis målet er en flad mave. Men det kan du læse mere om der.

Kan man tabe sig ved at bruge romaskinen?

Ja det kan du sagtens. Ligesom at du kan tabe dig ved at bruge alle mulige andre træningsformer. Det gode ved rotræning er at du kan det så effektiv, at du ikke behøves at træne lige så lang tid for at forbrænde 100 eller 500 kcal.

Summary
Video Image
Review Date
Reviewed Item
Hvordan bruger man Romaskinen
Author Rating
51star1star1star1star1star
Title
Romaskine træning
Description
Romaskine træning - Sådan bruger man Romaskinen
Upload Date
2016
Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

Straps - sådan bruger du straps