fbpx

Er proteinbarer sunde?

 In Kost

Proteinbaren … De er overalt, supermarkeder, kiosker og ikke mindst fitnesscentre. Og når de kan købes i et fitnesscenter så må de da være sunde? – IKKE ?

Proteinbarer og vægttabSkærmbillede 2015-09-06 kl. 20.59.28

“Er de ikke okay som et lille mellemmåltid?” “Hvad med efter træning?” “De der Quest bars, eller andre Low carb barer er de ikke bedre?”

– Det her indlæg er sat i perspektiv, hvis du kæmper for at komme ned i vægt, og til det er mit svar med barerne: NEJ NEJ NEJ NEEEEEEJ – Det er stadig en Fuc*ing dessert, ligemeget hvor godt et næringsindhold eller perfekt en makrofordeling,  den end har.

Måske er baren smart for nogle, men det er de færreste der har behov for sådan en! Den skal betragtes som en dessert, en ‘treat’, en snack … og har DU fortjent sådan en efter hver træning, eller som mellemmåltid?

Det tydelige

Først, en proteinbar vejer omkring 60 – 80 g, og de indeholder typisk mellem 200 – 300 kcal pr bar. XL baren er dog en klasse for sig, med sine 380 kcal pr bar, med 30 g protein og hele 45 g kulhydrat. Så det er altså noget af en fætter, der skal ned her.XL2

På det seneste, er der begyndt at komme mange flere variationer af barerne, nemlig de mange versioner som er ‘Low Carb’ eller ‘ikke tilsat sukker’ eller lign. – og alt hvad der indeholder mindre kulhydrat/sukker er da godt, så de må da være ‘okay’ og spise, ikke ?

Hvorfor?

Hvis du virkelig, VIRKELIG gerne vil ned i vægt, eller mindske din fedtprocent, så er det smarteste, at vælge fødevarer der har en ‘lav kalorie densitet’. Med det mener jeg fødevarer hvor du kan spise en relativ stor volumen mad, der ikke er pakket med kalorier. Proteinbaren er et godt eksempel på en fødevare med en Høj Kalorie densitet. Som tidligere nævnt, vejer en bar typisk omkring 60 – 80 g med 200 – 300 kalorier. Oversat betyder det altså, at vi ikke skal spise ret meget, før vi hurtigt har indtaget en del kalorier, på meget kort tid. Fødevarer med en lav kalorie densitet er mad der typisk indeholder en del væske og godt med fibre, fx frugt og grøntsager, magert protein osv. For 300 kcal skal vi eksempelvis spise ca. 800 g gulerødder eller omkring 260 g kylling, See the Picture? Det er ret meget mad, sammenlignet med en lille bar.

En bar på 60-80 g kan hurtigt sluges på 0.5,  mens et måltid med rå gulerødder og stegt kylling, vil tage væsentligt længere tid at komme igennem, plus det fylder mere i maven, og dermed holde os mæt i længere tid. Og det er sådanne fødevarer, der er klogest at vælge, hvis man vil ned i vægt, og samtidig føle sig så mæt som mulig.

Det mindre tydelige

Vi bliver federe og federe” – Den replik har vi efterhånden hørt og læst mange steder de seneste par år. Hvilket har betydet at der er begyndt at være et kæmpe fokus på sundhed, træning og fitness. Det fokus er samtlige fødevareproducenter selvfølgelig begyndt at tage til sig, og udnytte fuldt ud. Her snakker jeg ikke kun om proteinbarer, men alle slags desserter, der markedsføres som et sundere alternativ. Det hele startede med “Fedt er farligt” – hvad gør producenterne? De fjerner fedtet fra samtlige produkter, men tilsætter i stedet sukker eller lignende, fordi ellers vil produktet smage af lort. Nu er Gluten og Laktose fx blevet de onde, hvad sker der så? Kæmpe serier af glutenfri og laktosefri produkter, i form af brød, desserter, kager, is, desserter, junk – WHAT SO EVER. Prøv at hør her: Kage er stadig kage,  Junk er stadig junk, om det så er laktosefrit, glutenfrit, fyldt med extra proteiner, lave på carbs – Det er Pisse ligemeget, det er det samme !!!!!!!

Flere forskere postulerer endda at grunden til overvægt og fedme, er at de fødevarer vi spiser er så forarbejdet, at alle mikronæringsstofferne (vitaminer/mineraler) ikke er tilstede i maden længere, og vi modtager derfor ikke de samme mæthedsignaler, som så så gør, at vi spiser endnu mere. Det samme gælder for proteinbaren. De er faktis begyndt at se okay sunde ud på overfladen, hvis man nøjes med at kigge på makrofordelingen (protein, fedt, kulhydrat, fibre). Men hvis man spiser intuitivt – og ikke tracker sine kcal, makroer eller lign. Så vil du efter indtagelse af en bar nemt få lyst til en mere bar, eller spise mere mad senere, fordi du ikke har fået samme “mætheds-værdi” af en bar, som du ville ha’ gjort hvis du selv havde lavet noget mad, der ikke var forarbejdet. Giver det mening? Om det er en proteinbar, en lowcarbkage, laktosefri koldskål, eller noget andet, det er det samme. Vi bliver altså nød til at dykke ned under overfladen og huske på at kosttilskudsproducenterne/ almindelige fødevareproducenter også vil tjene penge. De ved godt hvilke ‘Buzz-words’ der er in, Laktosefri, Glutenfri, høj på protein, lav på kulhydrat, rig på fibre osv.

Skal man så aldrig spise en proteinbar?

Tjaa – det kommer an på dit mål? og om du holder meget nøje med dit mad indtag eller ej. Lad os sige du er på diæt, og du må spise 2000 kcal om dagen, ud af de 2000 kcal sker der selvfølgelig ikke noget ved at de 200 af dem kommer fra en bar, eller andet lir, sålænge det hele stemmer når dagen er omme. Men spiser du efter følelse, og prøver du at spare på kalorierne, så husk på oven nævnte, hver gang du spiser mad du ikke selv har lavet.

Og selvom man tilsætter protein til en Marsbar, gør det den jo ikke ligefrem sundere eller bedre vel?

er Proteinbarer sunde

Har du derimod svært ved at tage på i vægt, ja så er det måske fint nok at spise en bar, da det er hurtig energi. Da en energitæt proteinbar er en hurtig måde, at få nogle ekstra kalorier ind på (men husk stadig at få dit kød og grøntsager 😉 ).

Til slut

Her til sidst, så spørg dig selv, om du har fortjent en dessert? – Hvis ja, så fair nok, så æd den, sukker i eller ej, I Don’t care!! Og så en sidste lille kommentar til emnet, her til sidst: “Bare fordi noget er et ‘sundere’ alternativ end det originale, retfærdiggøre det ikke for det

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.