Sådan bruger du romaskinen

 In Ikke kategoriseret

Har du nogensinde brugt romaskinen i fitnesscenteret? Hvis ikke, så får du nu chancen for at lære hvordan du bruger maskinen. Det er ikke så svært igen, du skal lige kende til et par indstillinger, vide hvordan du skal bevæge dig, og så kan du egentlig hurtigt komme i gang.

Hvorfor er roning godt?

Roning er kredsløbstræning (cardio) dvs. det forbedrer kredsløbet – kort sagt kan roning bruges til at komme i bedre form, på samme måde som en kondicykel eller et løbebånd også kan. Fordelen ved romaskinen er bl.a at du både bruger ben, overkrop OG armene, hvor du på løbebåndet eller cyklen kun bruger benene – pga. dette, er det super nemt og hurtigt at få pulsen op fordi der er flere muskelgrupper i brug. Jo flere muskelgrupper du bruger, jo nemmere er det nemlig at få pulsen op. Prøv det samme på en kondicykel, det er næsten umuligt at få pulsen op på samme niveau, da det kun er benene er i spil her.

Roning er godt til interval

Hvis du benytter dig af intervaltræning HIIT, HIT eller hvad du nu ellers kalder det, er romaskinen speciel effektiv. Du kan få maskinen hurtigt igang, og du kan stoppe den med det samme, hvilket gør romaskinen perfekt til interval træning. Du kan fx ikke stoppe op, og komme hurtigt igang igen på løbebåndet, som du kan på samme måde med romaskinen.

Ligeledes kan du indstille romaskinen til forskellige tidsintervaller, så du ved hvornår du skal arbejde, og hvornår du skal holde pause – hvilket igen gør den super egnet til intervaltræning.

Hvilke muskler bruges under roning?

Som før nævnt bruger du rigtig mange muskelgrupper ved roning på en romaskine, men det er selvfølgelig ikke styrketræning, hvor dine muskler styrkes på samme måde.  Modstanden er nemlig ikke lige så høj ved roning på en romaskine, som ved vægttræning med vægte.

Men af muskler bruges der:

  • Benene – både forside + bagside
  • Arme – Biceps
  • Den øvre del af ryggen – Trapezius
  • Lænd og mave/core

Universelt i alle fitnesscentre

En anden fordel ved romaskinen er at det er samme model der er i de fleste centre ‘Concept 2-Romaskine‘. Jeg har endnu ikke set et center med en anden model. Pga. dette, gør det den nem sammenligning – ligemeget hvilket center du befinder dig i. Hvis du har prøvet at træne i flere forskellige centre, så ved du hvor irriterende det kan være, hvis en maskine ikke lige bevæger sig på samme måde som i et andet center, selvom det burde være det samme. Dette undgås ved romaskinen, fordi det stort set altid er samme slags romaskine der bruges.

Se hvordan du lærer at ro her:

Se denne video hvor jeg guider dig igennem grundindstillingerne på romaskinen, samt hvordan hele bevægelsen skal se ud.

Romaskinen jeg bruger i denne video, er den romaskine der hedder Concept 2 og har du mulighed for at anvende denne type romaskine til din træning, vil jeg helt sikkert anbefale dette. Du kan indstille den på forskellige måder, den har et godt træk og så er det nemt at huske, da det stort set altid, er den model de fleste centre har.

Den perfekte roteknik

Trækket i roning

For at du får så meget ud af romaskinen som muligt, gælder det om at få taget et rigtig godt træk i romaskinen. Der er ikke noget værre end at se folk i romaskinen, glide hurtigt frem og tilbage. Kort sagt skal du skubbe med benene så lang tilbage som overhovedet muligt, til de er helt strukket ud. Derefter bøjer du overkroppen frem, og bøjer benene så meget som muligt, og kommer så langt ind mod displayet som muligt.

Rytmen

Når du har fået det perfekte træk, gælder det om at finde rytmen i romaskinen. Jeg plejer at sige: 1. Ben strækkes, 2. Arme trækker, 3. Arme og overkrop føres frem, 4. ben bøjes. Dvs. Ben, arme, arme, ben …

Hvis rytmen ikke passer kan man nemlig nemt komme til at få trukket bækkenet ind under sig, og så kan man godt falde af romaskinen – Det lyder sjovt, men det er nok ikke så sjovt hvis det sker for dig 😉

Roteknik i romaskine

Rigtig rytme – overkroppen frem

Roteknik i romaskine

Forkert rytme – bækkenet ind

 

 

 

 

 

 

Håndtaget

Håndtaget skal du gerne ramme lige under brystet, med albuerne afslappet. Hvis du har albuerne for højt, syrer armene hurtigt til.

Ready set, RO !

Du er der næsten, og klar til en tur i romaskinen 🙂

Roning skal være hårdt!

Som jeg skrev i starten, så bruger du i roning, stort set hele kroppen – så JA, den er effektiv! og Fuc…. hård. Jeg garanterer du kommer til at svede, mærke benene brænde og snappe efter vejret.

Gør du ikke? – Så ro hurtigere !!!!

 

Summary
Lær at bruge romaskinen
Article Name
Lær at bruge romaskinen
Author
Publisher Name
Gilbaks
Recent Posts

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

967 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

Sumo dødløftØget muskelmasse