Den Magiske pille – Findes den? :o

 In Ikke kategoriseret

Findes der ikke en magisk pille, eller et eller andet man kan tage for at tingene går hurtigere?

Åhh jaa nogle gange ville det virkelig være fedt, hvis bare der var en ting eller en pille man kunne tage, og så var man tynd, fit eller virkelige muskuløs.

Det er også helt sikkert derfor at kosttilskud er noget der virkelig tit bliver snakket om på diverse træningsgrupper og forums.

Er der ikke noget jeg kan tage for at jeg bare bliver lidt bedre

Sådan lyder det tit^, og det er ikke kun fra unge mænd der vil have store muskler, det også kvinder der gerne vil ha’ noget der kan forbrænde fedtet. Eller på anden magisk vis, være med til at skabe mirakler.

Der findes faktisk masser af ting du kan tage for at få store muskler, eller for at forbrænde fedt – Det er bare ikke lovligt ! – Så det må du selv være herre over hvordan du finder frem til dette, eller hvordan det fungerer. og HEY – så er det selvfølgelig heller ikke en særlig holdbar løsning, VEL?

 

SÅ Jeg plejer at sige: “Hvis der fandtes sådan en pille eller et produkt, var vi alle unge, smukke og tynde.” Men sådan er virkeligheden jo desværre ikke, og slet ikke nu, med over halvdelen af den danske befolkning som overvægtige (Sundhedsstyrelsen).

>> Men hvad så med kosttilskud?

Hvorfor er der så kommet SÅ mange kosttilskud? Det er jo blevet en helt jungle – Virker de ikke?

Jo mange af dem gør (til dels), men du skal bare huske at de typisk kun er toppen af isbjerget. Alt det der ligger nedenunder / har den store betydning er; Kosten, træningen, søvnen og ens vaner og rutiner.

Du kan hurtigt købe dig rigtig fattig i kosttilskudsprodukter hvis du køber alt hvad producenterne lover.

Jeg plejer at dele kosttilskud op i 2 kategorier:

  1. Ting vi evt. kan mangle i forhold til vores generelle sundhedsstatus
  2. Ting der kan forbedre vores performance

Jeg starter med kategori 2, fordi den er faktisk hurtig at klare. Hvis du ønsker et produkt der forbedrer din performance (som er lovligt) er det KREATIN du skal have fat i. Det er et af de eneste kosttilskud hvor der findes en del dokumenteret evidens for at det rent faktisk virker. Alt andet der påstås at virke ligger stadig i “måske-zonen”, eller har en meget lille effekt. Kosttilskud som er i ‘Måske-kategorien’ er kosttilskud som HMB, Beta-Alanine, Citrullin.

Men tilbage til kreatin – Hvis du skal ud og have fat i kreatin, så vil jeg altid anbefale at vælge altid en danskproducent, da der er en større kontrol med tingene herhjemme, end hvis du fx køber fra udlandet. Jeg plejer at købe fra Bodylab, som er danskejet.

Find Bodylabs produkter her >> BODYLABS WEBSHOP

Så har vi den anden kategori af kosttilskud, som er ting vi kan supplere med, fordi vi evt. mangler det fra kosten, eller fordi de kan gøre vores hverdag nemmere.

Proteinpulver – mad eller magi?

Jeg har før snakket om vigtigheden af protein, og et meget populært kosttilskud er selvfølgelig Proteinpulver. Ja protein er vigtig i vores daglige kost, i forhold til muskelopbyggelse og den positive effekt det har i forhold til vores mæthedsfornemmelse. MEN, det er vigtigt at slå fast at det protein der er i proteinpulver, ikke gør noget magisk vs. det protein du kan få i et stykke kød, eller i din skyr, eller noget andet proteinholdigt. Det er hverken mere slankende, mere muskelopbyggende eller roden til alt godt. 

Til gengæld kan proteinpulver være handy at have med, hvis du fx er på farten, og du ikke lige vil have en kyllingfilet med i tasken. Eller hvis du laver mad som måske ikke nødvendigvis har den højeste andel af protein i sig normalt. Her kan proteinpulveret bidrage til et højere proteinindhold i fx din havregrød eller nogle af de morgenmadsforslag eller mellemmåltidsforslag jeg har her på siden.

Se dem her hvis du vil have eksempler på mad der indeholder proteinpulver for at gøre den mere proteinholdig.

Udover proteinpulver kan det også være relevant at supplere med diverse vitamin- og mineraltilskud, hvis du fx er i mangel af noget specifikt.

Her vil jeg tilføje at; skal du vide om du er i mangel af noget, skal du til lægen og få taget en blodprøve, ellers kan du aldrig vide det. Men der alligevel et par ting jeg gerne vil fremhæve, da der er nogle ting som os danskere typisk er i underskud af, som derfor kan være relevant at tilføje, hvis du vil have alle de bedste forudsætninger.

Fiskeolie

Fiskeolie eller Omega 3, er relevant at supplere med fordi vi ikke spiser ret meget fed fisk her i DK. Der findes 2 essentielle fedtsyrer, som vi har behov for at tilføje vores krop. Essentielle betyder at vi skal tilføje det gennem kosten, fordi kroppen ikke selv kan producere dette.

Omega 6 og Omega 3. Disse 2 fedtsyrer skal gerne indtages i et balanceret forhold. Problemet er at det er utrolig nemt at indtage Omega 6 (er i mange nødder og olier), mens det straks er svære at få nok Omega 3 (er i fed fisk, og i mindre grad i valnødder, hørfrø, hørfrøolie mm.). Derfor bliver forholdet mellem Omega 6 og Omega 3 meget ubalanceret – og derfor giver det mening at tilføje Omega 3 eller fiskeolie, medmindre man spiser fed fisk stort set hver dag.

Det er derfor også vigtigt at finde en fiskeolie der kun indeholder omega 3 – og ikke dem der også indeholder 3-6-9, som nogle reklamerer med. Men at supplere med 6 og 9 er slet ikke nødvendig i denne forbindelse.

D-Vitamin

D-vitamin findes i æg, og også i fede fisk, men der hvor vi primært for D-vitamin fra er selvfølgelig SOLEN. Derfor kan det være relevant at supplere med D-vitamin i vinteråret, og så kan man evt. holde pause fra tilskuddet i sommeråret.

D-vitamin er et vitamin vi danskere tit er i mangel af, hvorfor det også er et af de kosttilskud der kan være værd at investere i.

Mangel på D-vitamin kan bl.a. føre til træthed, muskel svækkelse mm.

 

Men skal du vide det helt specifikt, skal der tages blodprøver – og med mindre du har en specifik grund, vil læger ikke bare tage sådan en prøve.

Mange andre tilskud ….

Der findes mange, MANGE andre tilskud. Men husk igen på: De er kun toppen af isbjerget, det allervigtigste er stadig hvad du spiser resten af dagen, og om træningen er på plads. Men hvis du vil prøve at starte med nogle tilskud, så vil jeg helt sikkert starte med at tjekke nogle af disse tilskud ud.

  1. Kreatin – hvis performance er et af dine mål
  2. Proteinpulver – hvis du gerne vil “spice” din mad op
  3. Fiskeolie – for at få nok Omega 3
  4. D-Vitamin

 

Summary
Article Name
Den magiske pille eller kosttilskud?
Author
Publisher Name
Gilbaks
Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

time under tension