Hvilke kosttilskud virker?

 In Kost

Kosttilskud der virker 

Åhh jaa nogle gange ville det virkelig være fedt, hvis bare der var noget kosttilskud eller en pille man kunne tage, og så var man tynd, fit eller virkelige muskuløs.

Det er også noget kosttilskud der virker. MEN der ikke noget kosttilskud der virker bedre end en sund og varieret kost, og regelmæssig træning. SÅ er det sagt.

Savner du en kostplan? kan du finde en Gratis kostplan

Savner du et træningsprogram? kan du finde et gratis hjemmetræningsprogram

Men tilbage til kosttilskuddene ….

 

Der findes faktisk masser af ting du kan tage for at få store muskler, eller for at forbrænde fedt – Det er bare ikke lovligt ! – Så det må du selv være herre over hvordan du finder frem til dette, eller hvordan det fungerer. og HEY – så er det selvfølgelig heller ikke en særlig holdbar løsning, VEL?

 

SÅ Jeg plejer at sige: “Hvis der fandtes sådan noget kosttilskud eller et produkt, der virkede ud over det sædvanlige, var vi alle unge, smukke og tynde.” Men sådan er virkeligheden jo desværre ikke, og slet ikke nu, med over halvdelen af den danske befolkning som overvægtige (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

 

Men hvorfor overhovedet tage kosttilskud?

Hvorfor er der så kommet SÅ mange kosttilskud på markedet? Det er jo blevet en helt jungle – Virker de ikke?

Jo mange af dem gør (til dels), men du skal bare huske at de typisk kun er toppen af isbjerget. Alt det der ligger nedenunder / har den store betydning er; Kosten, træningen, søvnen og ens vaner og rutiner.

Du kan hurtigt købe dig rigtig fattig i kosttilskudsprodukter hvis du køber alt hvad producenterne lover.

Kosttilskud til styrketræning

Om du vil tage kosttilskud fordi du styrketræner og vil optimere så mange af de processer du overhovedet kan er en grund til at at tage kosttilskud. Så skal du kigge efter kosttilskud der kan forbedre din styrke eller din udholdenhed.

Ønsker du at tage kosttilskud til at forbedre din sundhed eller fordi du måske drømmer om en hurtig vej til et vægttab, er det en anden snak i forhold til hvilke kosttilskud der virker.

Men jeg kan sige dette, hvis du drømmer om et kosttilskud i forhold til vægttab – så er der ikke noget der virker.

Sorry I said it.

Så jeg plejer at dele kosttilskud op i 2 kategorier:

  1. Ting der kan forbedre vores performance – altså enten styrke eller udholdenhed
  2. Ting vi evt. kan mangle i forhold til vores generelle sundhedsstatus

Jeg starter med performance kategorien, fordi den er hurtigere end du tror 😉

 

Kosttilskud der virker 1: Kreatin

Hvis du ønsker et produkt der forbedrer din performance (som er lovligt) er det KREATIN du skal have fat i. Det er et af de eneste kosttilskud hvor der findes en del dokumenteret evidens for at det rent faktisk virker. Alt andet der påstås at virke ligger stadig i “måske-zonen”, eller har en meget lille effekt.

Kosttilskud som er i ‘Måske-kategorien’ er kosttilskud som

  • HMB
  • Betal alanin
  • Citrulin

Men tilbage til kreatin – Hvis du skal ud og have fat i kreatin, så vil jeg altid anbefale at vælge altid en danskproducent, da der er en større kontrol med tingene herhjemme, end hvis du fx køber fra udlandet. Jeg plejer at købe fra Bodylab, som er danskejet.

Find Kreation på bodylab shop her >> KREATIN PÅ BODYLABS WEBSHOP

Kosttilskud der virker 2: Koffein

Et andet veldokumenteret kosttilskud der virker er koffein. Vi kender alle koffein, det er det der er kaffe og energidriks. Er du ikke til nogle af de drikke, kan du også Koffein kapsler.

Disse kapsler gør ikke noget magisk i forhold til kaffe eller energidrik, men hvis du ikke kan li’ kaffe er det et fint alternativ.

>> Se hvor du kan købe koffein kapsler HER, som kosttilskud

Er du en ihærdig kaffedrikker, har det dog ikke så står en virksom som hvis du ikke er vant til meget koffein. Det giver jo god mening, jo mere man er vant til at indtage, mere og mere skal der til.

 

Hvad med pre-workout som kosttilskud – virker det ikke?

Der er mange der sværger til preworkout, men faktum er, at den største grund til at det virker er pga. af koffeinen. Preworkout består typisk af en blanding af koffein, BCAA, Beta-alanin og måske nogle andre ting. Så hvis du har behov for pre-workout er det 10X bedre at købe REN Koffein (og så er det også billigere).

 

Så har vi den anden kategori af kosttilskud, som er ting vi kan supplere med, fordi vi evt. mangler det fra kosten, eller fordi de kan gøre vores hverdag nemmere.

Kosttilskud der virker 3: Proteinpulver

Jeg har før snakket om vigtigheden af protein, og et meget populært kosttilskud er selvfølgelig Proteinpulver. Ja protein er vigtig i vores daglige kost, i forhold til muskelopbyggelse og den positive effekt det har i forhold til vores mæthedsfornemmelse, hvis du fx er i gang med et vægttab.

MEN, det er vigtigt at slå fast at det protein der er i proteinpulver, ikke gør noget magisk vs. det protein du kan få i et stykke kød, eller i din skyr, eller noget andet proteinholdigt. Det er hverken mere slankende, mere muskelopbyggende eller andet.

Til gengæld kan proteinpulver være handy at have med, hvis du fx er på farten, og du ikke lige vil have en kyllingfilet med i tasken. Eller hvis du laver mad som måske ikke nødvendigvis har den højeste andel af protein i sig normalt. Her kan proteinpulveret bidrage til et højere proteinindhold i fx din havregrød eller nogle af de morgenmadsforslag eller mellemmåltidsforslag jeg har her på siden.

Og indenfor proteinpulver er der igen utrolig mange varianter at vælge i mellem. Du kan få ærteprotein, sojaprotein, clear-whey og så det der hedder whey.

OG medmindre du er laktose-intolorent, eller vegatar-typen, vil jeg jeg altid anbefale den slags der hedder Whey-protein.

Det smager bedst, og så er det typisk også det der er billigt.

SÅ gå med det ….

Se hvor du kan købe proteinpulver fra Danmark HER

Udover proteinpulver kan det også være relevant at supplere med diverse vitamin- og mineraltilskud, hvis du fx er i mangel af noget specifikt.
Og hvordan ved man så om man er i mangel eller underskud? Det ved du ikke, medmindre du kan få din læge til at tage en blodprøve hvor de tester for de forskellige ting.

 

Men der alligevel et par ting jeg gerne vil fremhæve, da der er nogle ting som os danskere typisk er i underskud af, som derfor kan være relevant at tilføje, hvis du vil have alle de bedste forudsætninger.

Kosttilskud der virker 4: Fiskeolie

Fiskeolie eller Omega 3, er relevant at supplere med fordi vi ikke spiser ret meget fed fisk her i DK. Der findes 2 essentielle fedtsyrer, som vi har behov for at tilføje vores krop. Essentielle betyder at vi skal tilføje det gennem kosten, fordi kroppen ikke selv kan producere dette.

Omega 6 og Omega 3. Disse 2 fedtsyrer skal gerne indtages i et balanceret forhold. Problemet er at det er utrolig nemt at indtage Omega 6 (er i mange nødder og olier), mens det straks er svære at få nok Omega 3 (er i fed fisk, og i mindre grad i valnødder, hørfrø, hørfrøolie mm.). Derfor bliver forholdet mellem Omega 6 og Omega 3 meget ubalanceret – og derfor giver det mening at tilføje Omega 3 eller fiskeolie, medmindre man spiser fed fisk stort set hver dag.

Det er derfor også vigtigt at finde en fiskeolie der kun indeholder omega 3 – og ikke dem der også indeholder 3-6-9, som nogle reklamerer med. Men at supplere med 6 og 9 er slet ikke nødvendig i denne forbindelse.

Hvis du skal i gang med fiskeolie som kosttilskud, så køb noget der er af god kvalitet. Skal du vælge en ting af disse kosttilskud jeg har nævnt i denne artikel, som du virkelig skal være obs. på kvaliteten, så er det fiskeolie.

Du kan finde fiskeolie HER

Kosttilskud der virker 5: D-Vitamin

D-vitamin findes i æg, og også i fede fisk, men der hvor vi primært for D-vitamin fra er selvfølgelig SOLEN. Derfor kan det være relevant at supplere med D-vitamin i vinteråret, og så kan man evt. holde pause fra tilskuddet i sommeråret.

D-vitamin er et vitamin vi danskere tit er i mangel af, hvorfor det også er et af de kosttilskud der kan være værd at investere i.

Mangel på D-vitamin kan bl.a. føre til træthed, muskel svækkelse mm.

Du kan finde D-vitamin fra Dansk webshop HER

Men skal du vide det helt specifikt, skal der tages blodprøver – og med mindre du har en specifik grund, vil læger ikke bare tage sådan en prøve.

Mange andre kosttilskud ….

Der findes mange, MANGE andre tilskud. Men husk igen på: De er kun toppen af isbjerget, det allervigtigste er stadig hvad du spiser resten af dagen, og om træningen er på plads. Men hvis du vil prøve at starte med nogle tilskud, så vil jeg helt sikkert starte med at tjekke nogle af disse kosttilskud ud som jeg har nævnt i denne artikel.

 

 

Så lad os opsummere

Disse kosttilskud er at værd at investere i hvis du styrketræner:

  1. Kreatin – hvis performance er et af dine mål
  2. Koffein – Hvis du ønsker at øge din performance
  3. Proteinpulver – hvis du gerne vil “spice” din mad op
  4. Fiskeolie – for at få nok Omega 3
  5. D-Vitamin – Specielt godt i vinterperioden

 

Summary
Article Name
Hvilke kosttilskud virker?
Author
Publisher Name
Gilbaks
Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.