Sødemidler

 In Ikke kategoriseret

Er sødemidler GO eller NO GO? 

Er de farlige, hjælper de på vægttab, modarbejder de et vægttab, får man kræft af dem eller hvad fanden er der med de satans sødemidler? 

Der er mange myter omkring sødemidler, og de får tit skylden for alt ondt her i verden, men er de i virkeligheden så slemme og farlige som de tit bliver beskyldt for? Generelt; Hvis du læser at sødemidler er farlige og du at kan blive blind af dem, så tjek lige kilden først, inden du går helt i panik. Jeg læste engang verdens dårligste artikel fra en eller anden gratis avis, om en pige der drak 2 cola zero om dagen og nu var hun blind! – Okay? og hvor kom den korrelation fra, at det lige var light sodavanden der gjorde det?

Inden vi går videre, kommer min egen holdning med det samme:

“Jeg er ikke imod sødemidler, men jeg vil heller ikke anbefale dem” – Det handler om kontekst! (<– det ord bruger jeg tit)

Der er lavet en del forskning på light sodavand, og i følge Examine er der indtil videre, ikke nogle studier der viser en langtidseffekt på sundheden. Sødemidler har ikke nogen effekt på helbredet eller på kropskompositionen, hverken aspartam, sucralose eller andre ikke-kalorie-holdige sødemidler. I følge samme kilde, er der heller ikke nogle beviser på at light sodavand hæmmer fedt tab, eller at det spiker insulin, som det også har været beskyldt for.er sødemidler farlige

Nå, men light sodavand/ sødemidlerne aspartam og sucralose, har altså ikke nogen effekt på vægttab, hverken positivt eller negativt, men hvad så med kræft eller de andre ting som sødemidlerne er blevet beskyldt for? Ifølge pubmed1 + pubmed2, er aspartam heller ikke skyld i kræft, og at den er sikker som brug af sødemiddel.

Sødemidler og vægttab

Hvis man er vant til at drikke almindelig cola og man udskifter det hele med light-sodavand, burde man så ikke tabe sig? Jo det burde man, teknisk set, da man så vil indtage mindre kalorier ved at udskifte sit normale indtag af cola med cola light, og dette vil skabe et energi underskud. Energi underskud = vægttab. Desværre fungerer det bare ikke altid sådan i praksis. De kalorier vi så “sparer” ved at drikke light sodavand, udligner vi typisk ved at spise det extra. Hvilket også er blevet undersøgt, hvor hypotesen lyder at fødevarer der tricker sødme, kan føre til overspisning og dermed give vægtforøgelse. Tænk på det her scenarie: Du er i biografen, du har købt en god pose bland-selv slik + en stor popcorn, du overvejer om du skal have en almindelig cola eller en cola-light? Du vælger light udgaven, sparer ca 200 kcal i forhold til hvis du valgte den almindelige udgave. Til gengæld spiser du nu 50 g mere slik, i forhold til hvis du havde valgt den almindelige cola – Ergo regnskabet bliver det samme, og du har ikke sparet nogle kcal. men måske endda spist flere.

Sødemidler og stram diæt?

Er du modsat det ovenstående eksempel, på en diæt eller følger en fast madplan, hvor du spiser det samme mad og i de samme mængder, sker der intet ved at drikke en light sodavand i stedet for et glas vand i ny og næ. Hvis det er det, der kan gøre, at du holder dig væk fra chokolade-baren eller chips posen, så vil jeg sige: Do it! Jeg endte selv op med at drikke ca 2 L light sodavand om dagen under min konkurrence diæt, og jeg kunne stadig tabe mig (men shit man skal pisse meget). Ligeledes, hvis lidt sødemiddel, kan spice din ellers almindelige sunde og fornuftige kost op, ser jeg intet problem i brug af lidt sødemiddel. Om det så er aspartam, sukrin, stevia eller andet i den dur – No worries. sødemidler

Ville det være bedre at undlade sødemidler? JA, det ville det helt sikkert, og i stedet for at drikke sodavand med eller uden sukker, så er det bedste alternativ jo stadig helt almindeligt vand.

Kontekst

Som nævnt i starten så handler det om kontekst. Drikker du 5 L cola light om dagen, er det måske ikke det at der er sødemidler i eller ej du skal være bekymret over, men fx tænke på hvor godt det er for dine tænder at indtage alt det sodavand, og måske også det relative høje koffein indhold?

Eller hvis du ikke kan forstå du bliver fed, af alle de sukkerfrie desserter der bliver overfyldt med chokolade-erstatnings-toppings af den ene eller andet art, og der aldrig indtages rigtig mad! – Well, så er du selv ude om det.

Så tænk på konteksten, og om det virkelig er sødemidlernes skyld  … 

2015-10-26 11.20.39

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.