Min tilgang til kostvejledning og kostplaner

 In Ikke kategoriseret

I det her indlæg vil jeg beskrive hvordan jeg arbejder med kost under et forløb, samt min tilgang til kostplaner / kostplanlægning.

Træning og sund kost, er den grad i fokus lige i tiden, og hvis man bare går lidt op i sin træning, så skal man da spise efter en helt bestemt kostplan, skal man ikke?

Hvordan designer jeg en kostplan? 

Når jeg starter nye klienter op, er et af de afgørende spørgsmål: “Hvordan skal vi arbejde med kosten?” Allerførst plejer jeg at spørge personen overfor mig, hvad han eller hun synes. Vil personen overhovedet ha’ hjælp til kost – For det sker at folk kommer til mig udelukkende for at lære at træne, og for at blive god til det, og hvis det er sådan man har det, så er det helt fint med mig, vi har alle forskellige ønsker og mål.

Men det skal heller ikke være nogen hemmelighed at ønsker man en visuel forskel på sin krop, og ønsker man at ændre sin kropskomposition, så er kosten en af de afgørende faktorer.

Et af de næste elementer jeg prøver at tage stilling til er, hvor villig er personen til at lave ændringer, og hvor mange ændringer skal der til, for at det har det ønskede udfald?

Scenarie 1

Du skænker sjældent sund kost en tanke, spiser som det passer dig, og er ikke helt vildt opsat på at lave for store ændringer

Hvad gør jeg her?

Her ville jeg aldrig stikke en kostplan i hånden til personen, da det højst sandsynligt ikke vil ha’ nogen effekt. I stedet for, prøver vi sammen at finde ud af, hvad der kan fungere, og hvor lille en ændring vi kan lave, som har en nogenlunde effekt. Det kan fx være at starte dagen med en nærende morgenmad, der er lidt højere på protein end tidligere, spise grøntsager til hvert måltid, skære ned på sukkeret – eller noget i den dur. Dvs. i denne situation snakker vi slet ikke en decideret kostplan, men mere guidelines.

Scenarie 2

Du spiser egentlig okay,  der er plads til nogle forbedringer, du vil godt gøre en indsats, men der skal stadig være plads til sociale arrangementer

Hvad gør jeg her?

Her kan det muligvis være lidt mere kompleks at gribe tingene an, for hvornår er noget nok, og hvad nu hvis der er sociale arrangementer hver dag? I så fald vil en kostplan stadig være irrelevant, for lige meget hvilken kostplan man nu end måtte følge, hjælper den kun, sålænge man følger den. En måde jeg plejer at gribe tingene an her, er sammensætningen af diverse måltider. Hvor mange måltider skal der indtages om dagen, hvordan skal sammensætningen være, og hvilke fødevarer er gode at vælge hvor. Gram og mål er ikke oplyst, men mere en indikation af portionsstørrelser, alt efter formål. På den måde er det stadig realistisk at følge når man er til sociale ting.

Scenarie 3

Du spiser sundt, vælger gode råvarer, har okay styr på sammensætningen, og er fast besluttet på at gøre en indsats

Hvad gør jeg her?

Okay – så nu er vi et step videre. Sammensætningen af diverse måltider bliver fastsat, timingen, samt muligvis snakket gram og mål. Sålænge som det overhovedet er muligt, vil jeg allerhelst være fri for at sætte måleenheder på, typisk hvis der er noget der skal være længerevarende. Mest fordi jeg er af den tilgang at det også skal være noget der kan holdes på sigt, og jeg mener ikke det er realistisk at man skal måle og veje sin mad for evigt, men det skaber en form for tryghed hvis der er måle enheder på, for så er det minimalt der kan gå galt. Alt efter hvad målet er, hvilke forudsætninger klienten har, tages der selvfølgelig forbehold for dette. Ligeledes giver det desuden en god indikation af hvor meget / hvor lidt man egentlig har behov for.

Scenarie 4

Du har spist sundt i lang tid, har styr på sammensætningen, og har et helt specifikt tidsbestemt mål i sigte

Hvad gør jeg her?

Målet er indenfor en bestemt tidsperiode. Her snakkes der sammensætning af måltider, antal måltider, gram og måleenheder, timing, specifikke kosttilskud osv. I og med man her ved, at målet er indenfor en bestemt tidsperiode, skal der spilles på alle tangenter. Det kan være en situation hvor man skal veje noget specifikt til en bestemt sportsgren, eller hvis man skal stå på scenen og vise sin bedste fysik frem. Her bliver der nød til at gås i detaljer. Alt skal times, sociale arrangementer skal overvejes, det kræver forberedelse og hårdt arbejde, men det er muligt fordi man ved at det er indenfor en bestemt rækkevidde. Anbefaler jeg at man skal vælge denne approach hele livet? Nej det gør jeg ikke, i hvertfald ikke hvis det går ud over ens sociale liv, og man ikke kan deltage i ting der giver en livskvalitet, men i bestemte perioder er det muligt.

Tingene kan sagtens ændre sig undervejs

Min tilgang kan sagtens ændres undervejs i et forløb, alt efter klientens fremgang og ønsker. Man kan sagtens starte “mildt” ud og derefter bygge mere og mere på. Jo bedre jeg lærer klienten at kende, og jo mere ærligt der snakkes om tingene, jo nemmere er det også for mig at designe diverse planer. Jeg har såmænd lavet planer der har inkluderet gajoler, mærkelig cornflakes-snacks, boller, cappuccinoer og lignende. – Alle er ting som jeg normalt ikke ville inkludere i en plan, men hvis planen ikke kan føres til livs, uden et af disse elementer er tilgængelig, så vil en kostplan aldrig hjælpe noget.

Håber dette har givet en afklaring på, at en kostplan ikke bare er en kostplan, og at en kostplan måske slet ikke er nødvendig, alt efter indstilling og indsats?

Tak fordi du læste med 🙂 – Du er altid velkommen til at stille spørgsmål.

 

Skærmbillede 2015-07-30 kl. 19.55.48 1

 

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.