fbpx

“Jeg misunder din krop, men ikke dit liv”

 In Ikke kategoriseret

“Jeg misunder din krop, men ikke dit liv”

– Sådan lød ordene fra en studiekammerat, efter jeg fortalte lidt om mine træningsrutiner samt mine måltider.

Fitnesskonkurrencerne kommer til at toppe de næste par uger, med både Newcomers og DM i sigte, plus andre internationale stævner. Det strømmer frem med flotte kroppe, på Instagram og Facebook, for det er lige nu atleterne står i deres aller skarpeste form. Ser man det hele udefra er det nemt at blive fanget af de mange flotte og veltrænede kroppe, kigge misundeligt på den usandsyngligt lave fedtprocent, og måske tænke “Sådan vil jeg også se ud”.

I sammenhæng med det øget fokus på fitnesskonkurrencer og kroppens udseende, er der egentlig også kommet flere og flere indlæg og opslag op, med hvad det egenlig kræver at nå dertil. Men lytter folk?

Indenfor de seneste par uger, er jeg begyndt at modtage flere mails, fra helt unge piger, der skriver noget lignende:

Hej – Jeg ønsker at opbygge en masse muskelmasse, og komme langt nok ned i fedtprocent så man kan se mine muskler, kan du  hjælpe?

Selvom jeg synes der efterhånden er en del af disse oplysende indlæg, og om hvad det egentlig kræver, er den åbenbart ikke gået helt igennem endnu. Så da jeg selv føler en vis form for “skyld” i det øget fokus på kroppen og konkurrenceformen, ser jeg det som en pligt at komme med min egen fortælling og fortolkning af hvad det kræver, og hvad man må sige nej til, for at få den “perfekte” krop.

Hvis du ikke allerede har læst mine tidligere indlæg anbefaler jeg at du evt læser dem Her og Her

Konkurrencekroppen er kun til låns

Husk på at de billeder man ser indenfor de næste par uger, af alle de flotte kroppe, De er kun til låns! Dvs det er NU de peaker, det er nu de topper, det er nu de SKAL se allerbedst ud. Efter konkurrencen vender man hurtigt tilbage til sit “normale” udseende – eller noget der ligner i hvertfald. Det er komplet umuligt, og ikke sundhedsmæssigt forsvarligt at være i den tilstand i længere tid ad gangen – og det er altså ikke på grund af “at være sund” man gør det. Konkurrence handler om udfordringer.

For at komme så langt ned i fedtprocent, som det kræver at stå på en scene, kræver det først og fremmest en god portion muskelmasse. Dvs 3 måneders styrketræning er ikke nok. For at man skal gøre sig godt, er det flere års træning, der er nødvendig.bikini-fitness

Så kommer diæten, når man arbejder henimod selve scenedagen. Jeg har skrevet noget lign. før, men det er her det strammer til.

  • Man må sige nej til ALT hvad der bliver serveret
  • Man gider ikke være social
  • Det kræver massere af tid til madlavning og forberedelse
  • Du skal veje ALT din mad
  • Massere af Træning

De ovenstående punkter er selvfølgelig kun i en vis tidsperiode, og hvis man kigger tilbage på sit liv, virker en periode på 12 – 20 uger, eller hvor lang tid en diætperiode nu end må være, blot som en lille del af ens liv, og DERFOR er det muligt. Men YEP – Det kræver ofringer og prioriteringer i perioder, men der kommer også en hverdag igen.

Derfor skal man spørge sig selv, hvis man gerne vil i sådan en god form, som diverse atleter eller fitnessmodeller: “Er jeg villig til at ofre andre ting i mit liv?” og måske “Hvorfor vil jeg det overhovedet” Derfor er det ikke muligt at vedligeholde på sigt, fordi de ting man siger nej til, også er med til at give en livskvalitet. Vil du medbringe din egen kylling og broccoli til hvert sociale arrangement du går til for evigt? Vil du aldrig ud og fejre med dine venner? Eller aldrig tage et stykke kage til en fødselsdag? – Nej vel !?.

Derfor synes jeg at kommentaren jeg fik, passede så godt ind i dette indlæg:

Jeg misunder din krop, men ikke dit liv

Er det at være “Lean” “hakket” eller “at have abs” virkelig det værd?174

– Husk på det 😉

 

 

 

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.