fbpx

Hvordan spiser du selv ?

 In Ikke kategoriseret

Som personlig træner og kostvejleder bliver jeg tit spurgt om hvordan jeg egentlig selv spiser. “Spiser du Paleo?” “Low Carb?” “Spiser du aldrig ‘usundt’ ?” osv. Både af klienter, familiemedlemmer, klassekammerater osv. Det vil jeg med dette indlæg prøve at give et lille indblik i. Hvis du følger Facebook siden eller min instagram profil, kan man tit kom til at fremstå meget ‘Hellig’ og det er jeg absolut ikke. Så er du nysgerrig, så læs med 🙂

2014-07-05 19.26.28-1

Baggrund

Allerførst vil jeg sige, det kommer an på hvilken fase jeg er i, altså er jeg på Diæt – hvor der prøves at sænke fedtprocenten, eller er jeg i en mere opbyggende/ vedligeholdende fase. Med det mener jeg, at man er altså ikke på streng diæt året rundt, medmindre man er pro fitnessatlet /fitnessmodel der skal se 100 % skarp ud døgnet rundt! Det skal vi “normale” mennesker jo ikke, vi skal ikke vise sixpack, streger på lårene eller noget i den dur, døgnet rundt. Det gælder om at finde et sted, hvor kroppen har det tilpas – og hvor man også selv har det tilpas.

Marianne Personlig træner

Konkurrence form i 2012

På nuværende tidspunkt har jeg en kropsvægt på 65 – 66 kg, og der ligger den forholdsvis stabil, jeg har det fint med mig selv, måske ser jeg ikke 100 % hakket ud eller noget i den dur, men kroppen er tilpas. Har jeg så været på en uges ferie, eller haft andre grunde til at vægten måske er sneget sig lidt for højt op – ja så kan jeg hurtigt dreje på et par knapper og så falder den ligeså stille ned til udgangspunktet, uden den store omvæltning.

Hvordan kan dette lade sig gøre?

– Jo, det gælder om at få indlært nogle gode vaner, sætte sine måltider sammen på en god måde, så kroppen får den nærring den behøver. Hvis ens primære kost består af massere af grøntsager, godt kød, gode fedtkilder og fornuftige carbs – ja så er det stort set umuligt nogensinde at blive overvægtig.

Sådan ser min kost fx ud til daglig:

Starter fx dagen ud med en portion havregrød med proteinpulver og peanutbutter, en omelet med kødrester fra dagen før, spinat smootie med nødder eller andet lignende. Til frokost er det typisk blandet grøntsager samt en eller anden form for kød. Og noget ala det samme til aftensmad, måske med lidt extra kulhydrat til – og et par mellemmåltider i løbet af dagen, det fx kan være skyr, bær, nødder, grøntsags stænger, proteinpandekager eller noget lignende. Sådan ser det ud til dagligt! – og fordi min primære kost ser sådan ud, ja så sker der fx ingenting ved at jeg spiser kage, slik, drikker sodavand med sukker i, eller andet, hvis jeg fx skal til familie fødselsdag i weekenden, en tur i biografen – ja jeg drikker endda også alkohol til tider !!

Nogle mennesker kan ikke helt forstå hvordan det kan lade sig gøre “Jamen er du ikke sådan en sundhedsfreak – så kan du da ikke spise det der!” – Der er nok ikke det, jeg hader at høre mere. Igen prøver jeg at referere tilbage til det jeg snakkede om før, er man på diæt eller er man ikke på diæt? Jeg vejer heller ikke mit mad til daglig, eller tæller kcal døgnet rundt – det er livet simpelthen for kort til! Og igen, hvis størstedelen af ens kost er rigtig mad, så sker der intet ved at hygge eller forkæle sig selv, tider til anden.

Har man derimod sat sig for at nu skal de kilo smides, ja så bliver man nød til at gå op med sig selv, at alt har en påvirkning, og hvad er vigtigst? Vægttabet eller socialt hygge – der tit inkludere mad.

Hvis jeg fx er på en lidt strengere diæt – dvs. fedtprocenten skal ned – som fx til en fotoshoot eller fitness konkurrence, så er man nød til at leve rimelig struktureret. Jo længere man kommer ned i fedtprocent, jo mere skal der til for at holde den dernede, og jo mindre udskejelser er der tilladt. Så i sådan en periode er det ikke sikkert man kan tage med til alle sociale arrangementer, man er måske nød til selv at bringe sin madpakke med, osv, men sådan er livet nogle gange – og hvis man virkelig VIRKELIG vil nå sit mål, kræver det ofringer på kort sigt. Men hvis man er gået glip af den ene fest, eller man ikke fik rundstykker den ene dag – har det nogen betydning i ens liv når man kigger tilbage? – temmelig sikkert ikke!

Pointen med dette indlæg er blot at fortælle, at jeg ikke er nogen maskine! Jeg er også kun et menneske – ligesom dig, der også får lyst til søde sager engang imellem. Jeg lever ikke kun af broccoli og kylling! – men spiser hvad jeg har lyst til når jeg er ude, men vender tilgengæld hurtigt tilbage til gode vaner, så snart det er muligt, uden at slå mig selv i hovedet over at jeg har “fejlet”.

almindelig form

Dagligdagsform 2014

Recent Posts
Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.