Supersets

Home / Ikke kategoriseret / Supersets

Supersets

Hvad er supersets?

Supersets kan kombineres på mange forskellige måder, men grundlæggende er det at man kombinerer 2 øvelser med hinanden. Dvs. man laver først den ene øvelse, og går derefter direkte (eller holder en lille pause) over til en anden øvelse, og har først der færdiggjort sit set.

Jeg bruger tit supersets for at spare tid (man kan nå meget mere på samme tid) og for at holde pulsen oppe.

Supersets skrives typisk sådan her i et program:

A1) A2)

Man laver først den øvelse der står under A1, og derefter A2. Stod der i stedet, A1, A2, A3, A4 – skulle man køre 4 øvelser efter hinanden – hvilket man også sagtens kan – Mulighederne er mange med supersets 🙂

Metoden hvorpå man kan spare rigtig meget tid med supersets er det der hedder; Agonist-Antagonist – supersets.

Agonist = Den muskel der arbejder i en given øvelse

Antagonist = Den modsatrettede muskel

Et Eksempel:

Et eksempel til Agonist/antagonist er hvis du forestiller dig du laver en Bicepscurls (du bøjer armen) – her træner du din Biceps; Biceps = Agonisten. Antagonisten (den modsatte i bevægelsen) er her din Triceps.

Hvis du ville bruge agonist / antagonistmetoden i din træning kunne det se sådan her ud:

A1 ) Bicepscurls

A2) Tricepsextension

^Man laver først sit set til biceps, efterfølgende sit set til triceps. Dette er smart fordi man kan nå dobbelt så meget arbejde uden at A2 (altså triceps) bliver træt.

Man kunne bruge samme metode til forlår vs. baglår, eller Bryst vs. Ryg,

Se eksempelvis her:

Flere metoder at køre supersets med:

Men der findes også mange flere metoder til bruge af supersets, her er der nogle andre muligheder:

  • Pre-exhaustion (isolationsøvelse derefter komplex øvelser)
    • Eksempel: leg extension derefter squat
  • Post-exhaustion (komplex derefter isolation)
    • Eksempel: squat derefter leg extension
  • Agonist – Antagonist-metoden (Modsatte muskelgrupper)
    • leg extension derefter legcurl
  • Circuit (3 øvelser eller mere sat sammen)
    • Squat, benpres, legextension …..

Vil dog klart bruge Agonist – Antagonist-metoden til en start –  da den kan bruges af alle – mens de resterende variationer er lidt mere avanceret.

Held og lykke med supersets 🙂

Recent Posts

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

591 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

Dias1Rumænsk Dødløft