5 totalt stupide Instagram-øvelser

Home / Ikke kategoriseret / 5 totalt stupide Instagram-øvelser

5 totalt stupide Instagram-øvelser

Med sociale medier, og specielt Instagram, kan vi dele alt fra vores daglige liv og vores daglige træningsrutiner. Det er herligt, vi kan se hvordan andre træner få inspiration og selv prøve tingene af – DET ER SKØNT. Men der findes også meget crap rundt på nettet, og det gælder helt sikkert for alle brancher – og indenfor sundhed og træning er ingen undtagelse.  og specielt pga. Instagram! 

Det her blogindlæg handler om øvelser jeg har set på Instagram – og bare ud fra overskriften har du sikkert regnet min holdning ud, til disse øvelser – Fuldstændig idiotiske. Men det sjove af det hele er, at der aldrig var en eneste der sikkert var begyndt at lave disse, hvis ikke de var blevet delt på Instagram, men når de først er delt, skal den næste også prøve, og når andre ser det i centeret skal de også prøve øvelserne – og BUM, så tror folk de er effektive.

Her får du begrundelser til hvorfor du ALDRIG skal lave disse øvelser.

Øvelse 1: Hip thrust i Leg extension

Denne øvelse er en slags Hip thrust, hvor ryggen er på bænken du normalt sidder på, og vægten (padden), skal her forestille at være på hoften. Øvelsen er (højst sandsynligt) tænkt for at træne ballerne.

Den er idiotisk fordi:

  • Du bruger maskinen til noget andet end den er bygget til.
  • Loaden i en normal hip thrust, bevæger sig op og ned, men pga. maskinen er bygget til noget andet, kan man se padden glide ned af låret – hvilket aktivere ballerne mindre og mindre, jo længere væk den flytter sig.
  • Mindre Range of Motion end den rigtige Hip thrust, da der kun er modstand i toppen af øvelsen, da padden ikke kan følge med helt ned.

Øvelse 2: Sidelæns benpres

I denne øvelse ligger man på siden, og bruger et ben ad gangen. Jeg skal indrømme, at jeg kender ikke helt præcis argumentet for denne øvelse, men jeg gætter på noget i stil med at så kan man virkelig mærke det brænder på yderlårene!?

Den er idiotisk fordi:

  • Du bruger maskinen til noget andet end den er bygget til.
  • Den giver slet ingen mening? – nej jeg har ikke et bedre argument, når jeg ikke kender formålet med den.

Øvelse 3: En slags hofteekstension på knæ?

I denne øvelse er det Smith stativet der bruges, allerede der skal alarmklokkerne ringe (ja jeg hader smith-stativet). Denne øvelse skal igen forestille at træne ballerne helt fantastisk.

Den er idiotisk fordi:

  • Du bruger smithstativet
  • Det gør pisse ondt at sidde på knæene – du kan dermed ikke ha’ ret meget vægt på, før du kvaser dine knæ.
  • Du aktiverer alligvel ikke ballerne ret meget ved at bevæge dig op og ned.

Øvelse 4: Benpres i smithstativ

Igen er det smithstativet der bruges her – Do I need to say more? og øvelsen der efterlignes er i princippet blot en helt almindelig benpres. Men der sker selvfølgelig et eller andet fuldstændig magisk når man ligger ned, og presser benene lodret op (tvivler på dette er bevist).

Den er idiotisk fordi:

  • Du bruger smithstativet – det ville være 10 x nemmere bare at gå hen til benpressen.
  • Du har kun en stang at “stå på” – så chancen for at den lige pludselig glider er relativ høj, hvilket giver større risiko for at det går galt – sammenlignet med hvis du gik hen i benpressen.
  • Du kan kun bevæge benene ganske kort, inden du rammer dig selv = Dårlig Range of motion

Øvelse 5: Squat på 2 bænke

Okay okay selve bevægelsen her er der egentlig ikke noget galt i, det er bare en helt almindelig squat. Men det er hele setuppet jeg virkelig ikke forstår!?

Hvorfor skal man stå oppe på 2 bænke?

  • “Jamen ellers kan du jo ikke bevæge dig ret langt ned inden håndvægten rammer jorden” Okay kunne du ikke bare ha’ lavet en almindelig Goblet Squat, hvor man holder håndvægten indtil brystet? Eller en almindelig Back Squat, hvor du har stangen på ryggen? – Så kan du ovenikøbet løfte flere kilo 😉

Den er idiotisk fordi:

  • Du spærrer 2 bænke, som folk kunne ha’ brugt til noget andet.
  • Du står ustabilt pga. de bløde bænke.
  • Du ligner en idiot.

Så ser du en af disse øvelser i centeret eller på Instagram, så LAD VÆR MED AT PRØVE DISSE. Også selvom en eller anden populær Bikini-pige påstår at de giver “et godt pump i ballerne” så lad vær! – Bare stop.

Fælles for alle øvelserne er at de har højt skadespotentiale + der findes bedre alternativer, så hvorfor lave dem?

Piger er værst – Ohh ja sorry girls, men det er aldrig mændene der laver noget i den her stil, kun kvinder. Højst sandsynligt pga. Instagram-effekten.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Ønsker du at få af vide når der er nyt blogindlæg?

 

Recent Posts

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

691 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig. Smid en besked, så svarer jeg tilbage hurtigst muligt.

mavetræningmaxresdefault26-2yzxrawnm9pxn4dobl0veo